http://www.guyanachronicleonline.com/site/index.php?option=com_content&view=article&id=59021:six-secondary-schools-to-offer-portuguese-from-september-to-be-cxc-subject-in-three-to-five-years-manickchand&catid=2:news&Itemid=3
Domingo, 12 de mayo 2013 22:21
CXC tema
Minister Manickchand noted that the curriculum is being prepared and delivery will start with students in Grades 7 and 8 (forms 1 and 2).
CXC subject
“We hope to have this as a CXC subject introduced in three to five years… we are working with CXC to set a syllabus, as well as determine how or what the exam is going to be,” she said.
Further, Guyana and Brazil are examining whether it may be best for the latter to send teachers to teach Portuguese here under conditions that allow for a successful programme. The conditions will not be unlike those already being implemented with other partners such as the Voluntary Services Organisations (VSOs).
Minister Manickchand explained that while there are teachers to teach Portuguese they are limited and the time-tables would have to be designed in such a way that allows them to move around to the schools where the language will be introduced.
She posited that if the engagement with Brazil is fruitful before September, then the language will be introduced in more schools.
With regard to the border programme which attracts students in Regions 8 and 9, Minister Manickchand noted that it will not be stopped, but is an addition to the new initiative which will be more formal in terms of the hope that Portuguese will be offered as a CXC subject, piloted and pioneered by Guyana. (GINA)
Traductor Google
Tomado de:
Seis escuelas secundarias para ofrecer Portugués a partir de
septiembre - para ser CXC tema en tres a cinco años – Manickchand
Escrito por
Domingo, 12 de mayo 2013 22:21
El ministro de Educación Priya Manickchand ha revelado que la
entrega del portugués comenzará a partir del inicio del nuevo año escolar en
septiembre en seis escuelas secundarias en los distritos educativos 3, 4 y
Georgetown.
Actualmente, muchas escuelas ya están ofreciendo español y
francés como parte de su programa de lengua extranjera.
Ministro Manickchand señaló que el plan de estudios se está preparando y la entrega comenzará con los estudiantes en los grados 7 y 8 (formularios 1 y 2).
Ministro Manickchand señaló que el plan de estudios se está preparando y la entrega comenzará con los estudiantes en los grados 7 y 8 (formularios 1 y 2).
CXC tema
"Esperamos tener esto como un tema CXC introducido en
tres a cinco años ... estamos trabajando con CXC para establecer un plan de
estudios, así como determinar cómo o por qué el examen va a ser", dijo.
Además, Guyana y Brasil están examinando si puede ser mejor
para que éste envíe los profesores a enseñar Portugués ahí bajo condiciones que
permitan el éxito del programa. Las condiciones no se diferencia de los que ya
están llevando a cabo con otros socios, como los Servicios de Organizaciones
Voluntarias (vSOS).
Ministro Manickchand explicó que si bien hay maestros para
enseñar portugués que son limitados y los cronogramas tendrían que ser
diseñados de tal manera que les permita moverse a las escuelas en las que se
introduce el lenguaje.
Ella postula que si el compromiso con Brasil es fructífera
antes de septiembre, y luego se introdujo la lengua en más escuelas.
Con respecto al programa fronterizo que atrae a los
estudiantes en las regiones 8 y 9, el ministro Manickchand señaló que no se
puede detener, pero es una adición a la nueva iniciativa que será más formal en
cuanto a la esperanza de que el portugués se ofrece como un CXC tema, y puso
a prueba por primera vez por Guyana. (GINA)
Six secondary
schools to offer Portuguese from September - to be CXC subject in three to five
years – Manickchand
Written by
Sunday, 12 May 2013 22:21
EDUCATION Minister Priya Manickchand has disclosed that the
delivery of Portuguese will commence from the start of the new school year in
September in six secondary schools in education districts 3, 4 and Georgetown.
Currently, many schools are already offering Spanish and
French as part of their foreign language programme.
Minister Manickchand noted that the curriculum is being prepared and delivery will start with students in Grades 7 and 8 (forms 1 and 2).
CXC subject
“We hope to have this as a CXC subject introduced in three to five years… we are working with CXC to set a syllabus, as well as determine how or what the exam is going to be,” she said.
Further, Guyana and Brazil are examining whether it may be best for the latter to send teachers to teach Portuguese here under conditions that allow for a successful programme. The conditions will not be unlike those already being implemented with other partners such as the Voluntary Services Organisations (VSOs).
Minister Manickchand explained that while there are teachers to teach Portuguese they are limited and the time-tables would have to be designed in such a way that allows them to move around to the schools where the language will be introduced.
She posited that if the engagement with Brazil is fruitful before September, then the language will be introduced in more schools.
With regard to the border programme which attracts students in Regions 8 and 9, Minister Manickchand noted that it will not be stopped, but is an addition to the new initiative which will be more formal in terms of the hope that Portuguese will be offered as a CXC subject, piloted and pioneered by Guyana. (GINA)
2005 La Guayana Esequiba – Zona en Reclamación. Instituto Geográfico
Simón Bolívar Primera Edición
Nota del editor del blog: Al
referenciarse a la República Cooperativa de Guyana se deben de tener en cuenta
los 159.500Km2, de territorios ubicados al oeste del río Esequibo conocidos con
el nombre de Guayana Esequiba o Zona en Reclamación sujetos al Acuerdo de
Ginebra del 17 de febrero de 1966.
Territorios estos sobre los
cuales el Gobierno Venezolano en representación de la Nación venezolana se
reservo sus derechos sobre los territorios de la Guayana Esequiba en su nota
del 26 de mayo de 1966 al reconocerse al nuevo Estado de Guyana:
“...por lo tanto, Venezuela
reconoce como territorio del nuevo Estado, el que se sitúa al este de la margen
derecha del río Esequibo y reitera ante la comunidad internacional, que se
reserva expresamente sus derechos de soberanía territorial sobre la zona que se
encuentra en la margen izquierda del precitado río; en consecuencia, el
territorio de la Guayana Esequiba sobre el cual Venezuela se reserva
expresamente sus derechos soberanos, limita al Este con el nuevo Estado de
Guyana, a través de la línea del río Esequibo, tomando éste desde su nacimiento
hasta su desembocadura en el Océano Atlántico...”
Mapa que
señala el Espacio de Soberanía Marítima Venezolana que se reserva, como Mar
Territorial mediante
el Decreto Presidencial No 1152 del 09 de Julio de 1968
No hay comentarios:
Publicar un comentario